Hon stressade sig sjuk, reste sig och byggde ett 60-miljonersbolag på sex år.
Louise Sköld är Årets Unga Företagare 2019.
Det är oftast en bra idé att gräva där man står. Eller som i Louise Skölds fall, sopa där man står. Som frisör med egen salong i Oslo jobbade hon dygnet runt. När stressen slog till med full kraft föll hennes lockar till marken. Hon hade drabbats av sjukdomen alopeci som gör att man tappar håret.
En tid senare i Sverige fick hon en kund i salongen med samma sjukdom. De kunde inte hjälpa henne och tändstickan inom Louise, som dragits mot plånet under en tid, fattade till slut eld.
Händelsen blev startskottet till HT Hairextension AB som som säljer det tyska löshårsmärket Hairtalk till svenska salonger. Det som började med ett lån på 100 000 kronor av pappa är idag, sex år senare, ett företag med en omsättning på 60 miljoner, 20 medarbetare och kontor i Stockholm och Västerås. Och detta utan att ta in externt kapital.
“De vill inte ha svallande lockar ner till rumpan, de vill bara känna sig som sig själva”
– Jag insåg att det var många fler kvinnor än jag som av olika anledningar mådde dåligt över sitt hår. Och jag menar inte att de ville ha svallande lockar ner till rumpan, utan de ville bara känna sig som sig själva. Samma dag ringde jag till Hairtalk i Tyskland och sedan rullade det bara på. Du måste vara lite naiv och galen när du startar företag. Jag såg bara möjligheterna då, säger Louise Sköld med priset som Årets Unga Företagare tryggt stående på bordet bredvid.
Förutom att hon själv var sin egen första kund, innehåller hennes företagsresa allt från gerillamarknadsföring till smarta samarbeten med influencers. En viktig målgrupp har varit kvinnor som behandlats för cancer.
Företaget har också matats genom en Uppdrag Granskning-mangel och överlevt (en granskning av löshårsbranschens villkor). HT Hairextension AB och Hairtalk har enligt Louise egna fabriker och kontrollerar arbetsvillkoren noga.
“Vi planerar inte längre än sex månader i taget. Jag brukar säga att varje år är vi ett nytt bolag”
– Vi säljer ju detta B2B och frisörerna måste gå en utbildning innan de kan börja sälja Hairtalk. Det är en lång kedja som var en rejäl utmaning i början. Och som företagare fortsätter alltid utmaningarna.
– Allt går så fort idag. Vi planerar inte längre än sex månader i taget. Jag brukar säga att varje år är vi ett nytt bolag.
Louise Sköld, 30 år, tänker fortsätta sopa där hon står. Hon hoppas på 30 procents tillväxt och ska dessutom starta två nya bolag med egna varumärken.
En rejäl revansch i en bransch som, till skillnad mot vad många kanske tror, också domineras av män. Män som viftade bort Louise som en liten frisörtjej med blickar som sa “jaha, vad kan du då?”.
– Det blev min drivkraft. Min styrka i allting. Att ta min plats och samtidigt vara min själv, inte som dem. Idag är det jag som ringer och lär dem saker.
När fotoblixtarna studsar i guldmosaiken i Stadshusets Gyllene sal har Louise dock inte tid att ringa någon. Årets Unga Företagare 2019 sprudlar av glädje, är “chockad och känner sig otroligt ödmjuk”:
– Jag vill bara gråta, säger hon med ett skratt.
FAKTA
Årets Unga Företagare 2019
Vinnare: Louise Sköld.
Företag: HT Hairextension AB.
Juryns motivering:
Med förmågan att vända en stor motgång till sin största styrka har företagaren lyckats bryta mark i en konkurrensutsatt bransch och krossa allt motstånd. Ett stjärnskott som inte bara tagit juryn med storm – utan också fått omsättningen att rusa i höjden.
Plats: Kontor i Stockholm och Västerås.
Antal medarbetare: 20.
Omsättning 2018:
Ca 50 miljoner kronor.
(vinst på cirka 6 miljoner kronor)
ÖVRIGA VINNARE:
2. Fredrik Edeland – Express Delivery Sweden
3. Johanna Ingelsson – Equestrian Stockholm
Årets Unga Företagare delas ut av Prins Daniel samt Sara Brandt, vice vd på Almi Företagspartner.
EN KORTARE VERSION AV ARTIKELN PUBLICERADES I FÖRETAGAREN #5 2019