I DM-magasinet 3/2019 tittar vi in bakom kulissen hos de nya konsumentlabben och får helt nya insikter. Dessutom konstaterar vi att kunden inte längre har rätt.
Vågar du tänka att din kund kanske har fel? Om inte, kan du snart vara ute på djupt vatten. Bokstavligen.
På e-handelsventet PostNord Retail Day 2019 i Borås har de pratat om service, service, service i åratal. Snabba leveranser, fria returer och enkla köp. Och kommunikation kring detta.
I år gick man för första gången åt andra hållet. Ständig ökning av shoppingtempot må vara bekvämt för kunden – men inte för vårt jordklot.
Detta måste du börja leva efter – och våga kommunicera. För det mesta tyder på att konsumenterna är redo att acceptera krångel för miljöns skull, och höra nyanserna i skälen bakom. I allt fler fall är det rent av något som kunderna förväntar sig.
Form som vanligt av Erik Westin. Temajobb av Alfred Holmgren. Omslagsillustration av Adrian Wirén.
I DM-magasinet 3/2019 kan du ta en tripp till Retail Day 2019 i Borås och läsa vad i hela friden vi pratar om.