Candela Speed Boats har kallats för “havets Tesla.” Deras flygande elbåtar ska revolutionera båtbranschen.
“Varför använder vi ett fordon på två ton som bränner dinosaurjuice, för att förflytta en pizza på ett kilo tvärs över stan?”. Citatet kommer från Googles stjärnforskare Astro Teller. Det handlar förstås om våra bensinbilar.
Candela Speed Boats grundare, ingenjören Gustav Hasselskog, ställde sig ungefär samma fråga om båtar. Han brukade ta motorbåten till sjömacken för att köpa glass till barnen. Glassen kostade 50 kronor. Bensinen kostade 500. Dessutom förstör den vår natur. Det var en usel ekvation.
Fem år senare – efter en massa timmar med näsan i sovjetisk militär forskning, följt av år av kuskande runt på konferenser om elektromobilitet med “galna” skisser i en sliten portfölj – produceras nu fritidsbåten Candela Seven på Lidingö i Stockholm.
Det är klassisk båtbyggarmark, men där slutar sambanden. Den här flygande elbåten har mer gemensamt med attackhelikoptrar och fioler än med traditionella båtar. Tidningen The Economist kallar den för “havets Tesla.”
“Det har mer gemensamt med ett Airbus-flygplan än en vanlig fritidsbåt.”
– En traditionell planande fritidsbåt är en av jordens mest ineffektiva farkoster. Det är väl bara försvarets bandvagnar som är värre i den viktklassen, säger kommunikationsansvarige Mikael Mahlberg samtidigt som han promenerar in i fabriken på Lidingö.
Inne i lokalen vandrar han bokstavligen genom Candela Sevens olika stadier.
– Här ser du kolfiberskrovet. Det har mer gemensamt med ett Airbus-flygplan än en vanlig fritidsbåt. Ett normalt skrov väger 400 kilo. Det här väger 90. Olivier Philippot, som skapat det, har tidigare designat fioler och attackhelikoptrar. Vi har plockat de bästa ingenjörerna. Vi är inte ett båtföretag, utan ett teknikföretag som råkar göra en båt. Det handlar om ingenjörskonst.
Elbåtar är inget nytt. Det är däremot effektiva och flygande elbåtar. Knäckfrågan för fossilfria båtar är hur man kör både snabbt och långt. Svaret för Gustav och hans team var att drastiskt minska friktionen i vattnet. En fritidsbåt drar nämligen 50 gånger mer energi än en familjebil. Mahlberg pekar på två gröna plastpåsar som täcker ett par fenor fästa under ett skrov. Det är bärplanen – superingrediensen i den hemliga såsen.
– Vid 16 knop svävar båten. Endast de här två bärplanen rör vattenytan. Det minskar friktionen med 80 procent. Vanliga planande båtskrov behöver mycket stora batterier för att överhuvudtaget komma upp i fart. Dessa är tunga, vilket gör att båten går djupare, vilket ger ännu mer friktion. Det är en ond cirkel.
Candela Seven bröt alltså cirkeln och kan köra 50 sjömil i 22 knop, svävande som en penna du balanserar på fingret. Konstruktionen med den tunga båten ovanpå det lilla bärplanet gör egentligen att farkosten “vill välta”. Så varför gör den det inte? Det superenkla svaret är – på grund av datorer, mjukvara och sensorer.
“Tekniken ställer in bärplanet 100 gånger per sekund och gör båten artificiellt stabil.”
Mahlberg pekar på två fickor i fören på båten.
– Det här är ultraljudsensorer. De mäter våghöjden framför båten 100 gånger i sekunden. De skickar signalen vidare till Flight controllern, datorn som styr bärplanet. Det fungerar ungefär som fly-by-wire-systemet på ett JAS-plan. Tekniken ställer in bärplanet 100 gånger per sekund och gör båten artificiellt stabil. Den hinner kompensera för vågor och vind så snabbt att du aldrig känner av vad den gör. Matte gör att båten flyger.
Artificiellt stabil? Det är svårt att ta in modern teknik ibland. Speciellt då skaparen av styrsystemet hade bäst betyg i Danmark, byggde autopiloter till flygplan som tonåring och är så “äckligt smart” att han kan vara svår att prata med. Då är det lättare att bara ta Mikael Mahlbergs ord på att det är en “flygande matta-upplevelse” att åka i Candela Seven.
Han berättar om kollegan som körde båten i 20 sekundmeters blåst utanför Lidingö. Med sin tvåårige son i knät. Jobbandes på sin laptop.
– Det sjönk en båt på norra sidan av ön men han var helt opåverkad. Det är lite magin. Du åker ovanpå vattnet så det är inga stötar, inget oljud, inga avgaser, inget oljespill.
“TED-grundaren och Wired-chefredaktören Chris Anderson investerade i företaget.”
2018 släppte fritidsbåtar i Sverige ut en tredjedel så mycket koldioxid som inrikesflyget. Den här flygande mattan handlar om så mycket mer än en upplevelse. Candela Speed Boats är bara en gnista än så länge – men med 30 sålda C-7 förra året är de bäst på att sälja elbåtar i Europa. Och när TED-grundaren och Wired-chefredaktören Chris Anderson investerade i företaget började satsningen på kommersiella fartyg. P-30 kallas färjan som ska förändra vattenburna transporter i städer.
– Tanken är att den ska gå i trafik i Stockholm med SL-kort från 2023. Den sparar ungefär 50 procent i driftskostnader på sträckan Slussen-Vaxholm. Färjan gör 30 knop, snabbare än någon annan i dagens flotta. Det blir inget svall efter båten, inget som stör.
Gustav Hasselskog var inte ensam om att vilja göra något väldigt svårt. Han lyckades samla ett team där alla håller samma kurs och drivs av samma vilja att förändra. Candelas motto är både ingenjörsmässigt och filosofiskt: “With a revolutionary spirit and kindness”.
– Vi har en trevlig miljö här som avspeglar vårt motto. Och en tro på att det vi gör förändrar världen, säger Mikael Mahlberg.
Foto: Samuel Unéus
CANDELA SPEED BOATS
Gör: Utvecklar och tillverkar flygande elbåtar.
Grundat: 2014 av Gustav Hasselskog
Antal medarbetare: 50
Plats: Lidingö, Stockholm.
SKRIVEN FÖR VALUE MAGASIN